Zes tips om gezonder en goedkoper te leven

Gepubliceerd op maandag 2 januari 2023 13 u.
Een nieuw jaar gaat gepaard met goede voornemens. En gezonder leven is er vaak één van. Wij geven je graag een duwtje in de rug om gezonder te leven én goedkoper!

Want nu het leven duurder is dan ooit, maken we ons allemaal wel eens zorgen over onze portemonnee. Bovendien moeten we ook meer aandacht hebben voor het milieu.

Met deze zes handige tips geef je minder uit, zet je stappen richting gezonder leven én draag je bij aan een beter milieu.

1. Drink kraantjeswater en beperk je alcoholgebruik

Water is de beste dorstlesser voor het lichaam en is bovendien stukken gezonder dan (dure!) frisdranken of gesuikerde koffie/thee. Bovendien is kraantjeswater een stuk goedkoper dan flessenwater en bij ons ook perfect drinkbaar. Het is de beste optie voor je portemonnee en het milieu!
Heb je toch liever een smaakje in je drank? Voeg dan wat limoen, citroen, munt of diepgevroren/vers fruit aan je kraantjeswater toe: gezond, goedkoop en lekker.

Ook door alcohol van je boodschappenlijstje te schrappen, kan je veel geld besparen en tegelijkertijd je gezondheid verbeteren. Alcohol is duur en levert je geen nuttige voedingsstoffen op, maar wel negatieve gezondheidseffecten en een hoge rekening. Beperk je alcoholgebruik en ontdek zelf de vele voordelen.

2. Kook met seizoenproducten en gebruik restjes

Voeding neemt een grote hap uit het budget dat je maandelijks uitgeeft, zeker nu de prijzen in de winkels hoger zijn dan ooit. Gezond en lekker eten hoeft gelukkig niet altijd duur te zijn en is vaak eenvoudiger dan je denkt. Laat de dure kant-en-klare maaltijden en junkfood in de rekken liggen en kook zélf. Liefst zo vaak mogelijk met lokale seizoensgroenten en -fruit.

Ga creatief aan de slag met restjes als lunch op het werk of vries ze in voor een volgende keer. Toch nog een tomaat of wortel over? Gebruik die dan eens als aanvulling op je broodbeleg. Overrijp fruit kan je verwerken in een smoothie of milkshake.

3. Las meer vleesloze dagen in

Door de momenteel hoge grondstofprijzen is vlees duur. Te veel vlees eten is voor je gezondheid en het milieu sowieso al niet zo’n goed idee, dus misschien is dit hét moment om wat vaker te kiezen voor goedkopere vleesvervangers. Denk bijvoorbeeld aan tofu, tempé, seitan en peulvruchten, zoals kikkererwten, linzen, rode bonen,... Deze zijn goedkoop, gezond en superlekker. Wat kruiding doet wonderen, als je niet onmiddellijk overtuigd bent.

Probeer wekelijks één of twee vegetarische dagen in te lassen, wat al een groot verschil kan maken voor je gezondheid, het milieu en je portemonnee. Eet je toch graag regelmatig een stukje vlees? Ga dan vaker voor wit (vb. kip, kalf) dan rood (vb. rund, varken) vlees en gebruik liever een plantaardige olie dan boter om je vlees te bakken.

Wat inspiratie nodig? Neem dan een kijkje op www.zekergezond.be. Je vindt er meer dan 1.000 gezonde recepten. Je kan ook de mobiele app ‘Zeker Gezond’ downloaden, zo heb je altijd inspiratie op zak. Eet smakelijk!

4. Beweeg gratis

Fit en gezond zijn zonder een fortuin te betalen aan dure sportabonnementen of sportmateriaal? Het kan! Ben je mobiel genoeg? Beweeg dan zo vaak je kan. Neem de trap in plaats van de lift, stap een halte eerder van de tram en wandel dat extra eindje naar je werk, doe een dagelijkse wandeling na het avondeten,... Heb je een kantoorjob? Doe dan aan ‘wisselwerk’: sta regelmatig even recht, liefst om het half uur. De auto of de bromfiets wat vaker in de garage laten staan en de fiets nemen, is gezien de hoge brandstofprijzen ook een besparing die kan tellen. En ook je gezondheid vaart er wel bij: je bent in de buitenlucht én je hebt extra beweging. Regelmatig bewegen en het zitten om het half uur onderbreken is een mooie stap richting gezonder leven. Kleine stapjes maken samen een groot verschil, zonder daarvoor nog maar een cent uit te geven.

5. Winkel slim

Kan je moeilijk weerstaan aan de koekjes en de chips die je vanuit de winkelrekken aanstaren? Ga dan zeker nooit met een lege maag winkelen, want dat maakt de kans zoveel groter dat je deze ongezonde snacks zonder nadenken in je kar gooit. Daar wordt niet alleen je lichaam ongelukkig van, ook je rekening zal een stuk duurder zijn. Houd je aan een vooraf gemaakt boodschappenlijstje, zo voorkom je dat je impulsaankopen doet en te veel koopt. Zorg ervoor dat je lijstje meer gezonde dan ongezonde producten bevat en probeer huismerken eens uit, deze zijn vaak even goed en veel goedkoper dan merkproducten. En let ook op het prijsverschil tussen producten die op ooghoogte staan en producten die je bovenaan en onderaan de winkelrekken terugvindt. Daarnaast kan hetzelfde product in de ene supermarkt ook een stuk goedkoper zijn dan in de andere, hoewel het misschien even lekker en gezond is. Vergelijken en uitproberen loont!

6. Probeer te stoppen met roken

Wist je dat de gemiddelde roker in Vlaanderen 15 sigaretten per dag rookt en daarvoor jaarlijks rond de € 2.000 uitgeeft? Rook jij nog? Dan kan je dat geld voor heel wat andere dingen gebruiken, terwijl je door te stoppen met roken ook je eigen gezondheid verbetert en bijdraagt aan gezonde buitenlucht voor iedereen. Lukt het je niet om in je eentje de strijd met de sigaret aan te gaan? Dan zijn er genoeg hulmiddelen om te stoppen met roken, je hoeft gewoon de manier te kiezen die bij jou past. De tabakoloog, nicotinepleisters, de e-sigaret, de Tabakstoplijn (0800 111 00), of de methode van Allen Carr zijn allemaal onderbouwde manieren om de sigaret uit je leven te bannen. De kost van stoppen met roken verdien je ook vele malen terug als je nadien geen tabak meer hoeft te kopen. De moeite waard dus!

Wil je stoppen met roken? Surf naar www.tabakstop.be